Jak ją rozwijać?

Jedną z możliwości jest uczestnictwo w 8 tygodniowym kursie Mindfulness. W trakcie 2 godzinnych, co tygodniowych spotkań rozwijamy kolejne aspekty uważności takie jak: świadomość myśli, uczuć, rozpoznawanie doznań fizycznych z ciała. Nawykowe reakcje kierują nas ku preferencjom - zazwyczaj czegoś bardzo pragniemy, a czegoś innego chcemy unikać. Często kurczowe trzymanie i odpychanie potęguje nasz dyskomfort, ból fizyczny i emocjonalny. To naturalne, tak właśnie funkcjonuje nasz umysł - jest to wspólne doświadczenie dla każdego człowieka. Kurs jest skonstruowany w taki sposób, aby stopniowo pogłębiał Twoją wiedzę, umiejętności i doświadczenie tego co się wydarza właśnie teraz, w chwili obecnej - bez osądzania.

Czym jest uważność?

"Uważność oznacza zwracanie uwagi w szczególny sposób, celowo, w obecnej chwili i bez osądzania jej. Ten rodzaj przytomności podsyca świadomość, jasność i akceptację rzeczywistości obecnej chwili. Otwiera nam oczy na fakt, że nasze życie przejawia się jedynie w chwilach. Jeśli nie jesteśmy w pełni obecni przez wiele tych chwil możemy nie tylko stracić, to co jest najcenniejsze w naszym życiu, lecz również nie urzeczywistnić bogactwa i głębi naszych możliwości wzrostu i transformacji. Jest to zwrócenie się ku życiu. Chodzi o to, by przeżywać życie tak, jakby każda chwila była ważna, jakby każda chwila się liczyła i można by z nią pracować, nawet jeśli jest to chwila bólu, rozpaczy, czy lęku". - Jon Kabat-Zin

Korzyści wynikające z praktykowania uważności:

Regularna praktyka uważności pozwala zmienić nastawienie do otaczającej nas rzeczywistości, co przekłada się na wzrost jakości i satysfakcji w życiu, lepszego radzenia sobie z trudnościami, które napotykamy. Być może miałeś okazję doświadczyć chwil uważności, nie będąc tego świadomym/ą  - są dostępne dla każdego z nas.
Być może był to moment, gdy podziwiałeś/aś wyjątkowo piękny widok, być może był to moment spotkania z bliską Ci osobą, gdy Twoje zmysły były w pełni otwarte na sytuację, która wówczas się wydarzała. Może to był moment narodzin dziecka, lub moment, gdy żegnałeś/aś kogoś bliskiego. Są to chwile, w których jesteśmy w sposób naturalny bardziej skłonni do bycia obecnym i nie rozpraszania się.

 

Rozwój uważności wpływa m.in. na:

  • Redukcję stresu

  • Rozwój umiejętności koncentracji - bycia uważnym

  • Większą umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami poprzez zmianę ich postrzegania

  • Rozwój akceptacji i życzliwości względem siebie i innych - wzrost samooceny

  • Rozwój inteligencji emocjonalnej - świadomość myśli i ich wpływu na doświadczane uczucia, większą zdolność do samokontroli

  • Większą ogólną satysfakcję z życia

Neurobiologia a emocje

Żyjemy w świecie pełnym bodźców, dużego tempa życia i nieustannego stresu. 

Paul Gilbert stworzył uproszczony model trzech kręgów regulacji emocji: zagrożeniowo-popędowo-kojący.

Pierwszy system zagrożeń ma na celu szybkie zauważenie występujących niebezpieczeństw i zakomunikowanie ich między innymi poprzez emocje takie jak: niepokój, lęk, gniew czy obrzydzenie.
Działa w służbie ochrony, odpowiada za trzy możliwe reakcje: walki, ucieczki lub zastygnięcia/zahamowania. Towarzyszy nam od czasów, gdy ludzie zamieszkiwali jaskinie, polowali aby przeżyć, a na co dzień napotykali realne zagrożenie życia. System ten odpowiada m.in. za wydzielanie adrenaliny. Jego nadmierna aktywność może prowadzić do stanów wzmożonego lęku i niepokoju. 

Drugi system popędowo-motywacyjny działa w służbie wzbudzania w nas pozytywnych uczuć, które napędzają nas i motywują do osiągnięć i odkrywania/poszukiwania nowych rzeczy. To właśnie on odpowiada za konsumpcję i chęć posiadania rozmaitych rzeczy. Działa na zasadzie: zrób-zdobądź. Gdy zdamy egzamin, spotkamy się z bliską nam osobą system ten pozwoli nam odczuwać ekscytację i podniecenie. Odpowiada m.in. za wydzielanie serotoniny i dopaminy. Brak równowagi w tym systemie wiedzie do nadmiernego pobudzenia lub stanów depresyjnych.

Trzeci system kojenia i zadowolenia pomaga nam odzyskać równowagę, wnosi bezpieczeństwo i spokój do naszego życia. Gdy nie musimy się niczego obawiać, ani za niczym konkretnym podążać system ten pozwala poczuć nam zadowolenie. Można je rozumieć jako moment, w którym wszystko jest właściwie takie jakie jest - już teraz, bez potrzeby zmiany, czy podążania za czymkolwiek.
Ważnymi elementami tego systemu jest życzliwość i wrażliwość - w stosunku do siebie samego, jak i do innych. Odpowiada za wydzielanie m.in. oksytocyny.

Każdy z wymienionych systemów pełni istotną funkcję, najbardziej wskazaną sytuacją, jest ta, gdy każdy z nich działa w równowadze. Niestety w dzisiejszych czasach systemy zagrożenia i popędu są silniejsze o wielu ludzi, niż system kojenia.
To właśnie system kojenia jest rozwijany w trakcie kursu uważności.

Media Społecznościowe

Sztuka Uważności 2021